close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עבירות מע"מ- איך לא להגיע לשם

מערכת שורשכד ניסן, תשעט29/04/2019

במידה ונחשדתם בהעלמת מע"מ, חשוב להיוועץ עם עו"ד לענייני מיסים הבקיא בחוק ובעל הידע הדרוש לייעוץ וייצוג מול מערכת המס והמערכת המשפטית

תגיות:
חוק המע"מ (מסך ערך מוסף) הישראלי קובע שיש לשלם מע"מ על כל עסקה, בין אם היא מכירת נכס, מתן שירות או יבוא סחורה. סכום המע"מ הוא קבוע וכיום גובהו הוא 17% ממחיר הרכישה או השירות.

החוק חוקק ב-1.7.1976 ולפיו, יש להעביר את סכום המע"מ למס הכנסה ורק המחיר נטו מחויב במס. בעוד עוסק פטור אינו גובה מע"מ, הרי שעוסק מורשה גובה מע"מ אך יכול גם להפחית מהסכום את המע"מ שהוא משלם על הוצאותיו השונות. החוק מבין בין עסקים ופעילויות אשר נהנים מפטור ממע"מ כמו מכירת יהלומים, השכרת נכס למגורים לתקופה שאינה עולה על 25 שנים, מכירות באזור אילת ועוד.

זהירות,
עבירת מע"מ לפנייך

חשוב להבין שאי תשלום מע"מ או העלמת מע"מ היא עבירה על החוק כאשר נהוג להבחין בין שני סוגים של עבירות מע"מ: עבירה טכנית שנובעת מטעות טכנית שנעשתה בתום לב וללא כוונה, כמו כשל בחישוב או בהגשת דוחות לרשות המיסים. סעיף 117 לחוק מע"מ מפרט דוגמאות לעבירות טכניות כמו מסירת ידיעה לא נכונה או לא מדויקת ללא הסבר סביר, אי הגשת דוח במועד, אי הוצאת חשבונית מס או הפקת חשבונית מס ללא תשלום המס במועד.

לעומת זאת, עבירת מע"מ מהותית, שנחשבת כעבירה פלילית ונעשתה מתוך כוונה תחילה להעלים מע"מ באמצעות הדשת דוחות כוזבים. על פי חוק, נחשבות לעבירות מהותיות פעולות כמו מסירת ידיעה כוזבת או מסירת דו"ח או מסמך אחר הכוללים ידיעה, הוצאת חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס, מבלי שעשה או התחייב לעשות עסקה שלגביה הוציא את החשבונית או את המסמך האמור; הוצאת תעודת זיכוי או מסמך הנחזה כתעודת זיכוי, מבלי שהיה רשאי לעשות כן, ניכוי מס תשומות בלי שיש לו לגביו מסמך, הכנה, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות, זיוף, הסתרה, השמדה או שינוי פנקס או מסמך אחר שנדרש לנהלו או למסרו, או שהרשה או שלא מנע מאחר לעשות כאמור.

מקנסות ועד רישום פלילי
העונשים על העבירות שונים זה מזה: בעבירה טכנית העונש עשוי לנוע מקנס כספי עד שנת מאסר, אך לרוב אינו כולל רישום פלילי בעוד שעל עבירה מהותית העונש כבד וכולל רישום פלילי, קנסות כבדים ויכול גם לכלול מאסר של בין 5-7 שנים. הסיבה לכך כמובן היא שחלה כוונה יזומה להשתמט מתשלום מע"מ וכך נטל המיסים מתחלק בצורה לא שוויונית כאשר בעלי עסקים שומרי חוק כן משלמים מע"מ.

חשוב לדעת שמי שנחשד בעבירת מס ייקרא לחקירה במשרדי רשות המיסים. על מנת להימנע מעבירות מע"מ חשוב להכיר לעומק את חוק המע"מ ולהבין את המוטל עליכם כעוסק מורשים או חברה בע"מ. במסגרת שירות דיווח מע"מ, ניתן להגיש דו"ח תקופתי באיחור עד שישה חודשים אחרונים ( הדבר גורם להטלת ריבית, הצמדה וקנסות). תשלום דוחות תקופתיים וחובות למע"מ מיועדים ללקוחות כל הבנקים המשלמים בכרטיסי אשראי, כאשר סכום התשלום המרבי לתשלום בכרטיסי אשראי הוא 15,000 ₪ (ניתן לשלם גם בקרדיט).בכרטיס לאומי כארד ניתן לשלם עד סכום של 25,000. אפשר לבצע התשלום בדרך אינטרנטית דרך אתר רשות המיסים, לשמור את האישור הממוחשב הכולל את פרטי הדו"ח ומספר האישור, להדפיס אישור זה, לחתום עליו ולשמור אותו במערכת החשבונות בהתאם להוראות ניהול ספרים.

לא ממשיכים בלי עו"ד לענייני מיסים
במידה ויש נגדכם חשד להעלמת מע"מ או התחמקות מתשלומי מע"מ, חשוב להיוועץ עם עו"ד לענייני מיסים הבקיא בחוק ובעל הידע הדרוש לייעוץ וייצוג מול מערכת המס והמערכת המשפטית. לייצוג של עו"ד המתמחה במס חשיבות רבה בקביעת סוג העבירה, גובה הקנס ואם יהיה או לא יהיה רישום פלילי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה